Om eskortflickedockor

Idag var jag och mamma på leksaksaffären (Nallens Leksaker för er insatta och Enköpingsbor) för att hitta något trevligt att stoppa i ett litet kusinbarns påskägg. Vi hade rätt gott om tid så vi strosade omkring och fick diverse nostalgitripparna.
Men jag blev rätt paff när jag gick igenom tjejhyllan, den rosa. (det där med färger och kön är en annan fråga jag brinner för, den tar vi en annan gång) När jag var liten och det var Barbie för hela slanten var det prinsessor man lekte. Svepte in de blonda dockorna i vackra sidenklänningar med spetsliv som naturligtvis hade en matchande kudde som när man tryckte på spelade den en romantisk vacker melodi.
Men nu! På hyllorna stod stora Bratz-lookalikes med enorma ögon och bröst, minimala midjor och glittriga handväskor, och over-knee-stövlar med hög stilettklack. What the...?! Ska kidsen leka med eskortflickor nu helt plötsligt? Lika besviken blev jag på Barbie-sektionen, även där var det korta glittriga kjolar och höga stövlar. Barbie har tydligen gått från en tjusig prinsessa till en... slut!
Dessutom kunde man bara gå några steg bort för att sedan hamna i Chihuahua-heaven. Överallt mjukishundar med enorma ögon, man kunde köpa både högklackade plastskor och söta tröjor med glitter på till dem, och den allra dyraste utgåvan kom med en glittrig, rosa väska med LV-inspirerade logotyper på. Vafan!
Sen när började småtjejerna leka med bimbo-leksaker? När jag var mindre var högsta drömmen att bli prinsessa, gifta sig med en stilig kille som i de bästa drömmarna hette Ken eller Erik, och få gå runt i sådana där vackra, svepande sidenklänningar! En matchande kudde kunde inte skada heller. Då undrar jag, tänker tjejerna som äger dessa eskortflicke-dockorna att de vill bli som dem när de växer upp? Är högsta drömmen för dem en glittrig LV-väska med en liten skrämd hund i? En kortkort kjol och lösögonfransar och magtröjor?

Blev det för mycket moralkakor nu. Yes, Jeno kan vara seriös också. Det här är verkligen något jag kan sitta och diskutera om i timmar! Visst var Barbiesarna omänskligt propotionerligt byggda på "min" tid, men de var i alla fall inte klädda i sådana kläder... och en sak till, varför vill företagen göra sådana här dockor? De är väl knappast onda professorer som i filmerna där deras enda strävan är att ta över världen eller i alla fall hjärntvätta mänskligheten? Finns det en efterfrågan bland 5-åriga kids på eskortflickedockor, är det en önskan från målgruppen? Var kommer ideérna ifrån? 
Gah nu måste jag sluta innan min måttligt irriterade hjärna sprängs. Godnatt! (och kommentera med din åsikt, jag vill höra!!!!)  

Kommentarer

Skriv ner en liten mening till moi!

Hej hopp! Jag heter
Kom ihåg mig för tusan!

och min e-mail är
.
Min tuffa blogg finns här;
.
I alla fall, det jag egentligen ville säga var:

Trackback
RSS 2.0